Ljusstöpning

Vaknade vid 9 tiden igår, låg i sängen ett tag, tills det blev för varmt. Då fick jag ett ryck, hoppade upp ur sängen och började städa rummet i morgonrock. Anita, Per, Gunnel, Karin, Per-olof och Kalle kom vid 11. Alla vänner till mor min.
Ljusstöpning är en intressant process, först har man en speciell pinne som man hänger 4 trådar på med en mutter längst ner. Man ordnar så många trådar, som man vill ha ljus. Sen har man en stor plåtburk fylld med kokande vatten och stearinmassa. Vattnet ska alltid vara 70 grader, brevid vattnet hänger man upp ljuspinnarna mellan två tjocka trädbitar. Man går sedan två personer och hämtar en pinne och doppar ner trådarna i stearinet. Sen hänger man tillbaka pinnen så att det stelnar och hämta nya pinnar! Varje tråd doppas typ 30 gånger, det tar tid då de ska stelna i mellan. Sen har man ljus om är så himla mycket finare än Ikea-ljusen.
Jag spenderade mycket tid med att hjälpa Kalle att hitta det rätta Tv-spelet, playstation 1 spelen gick vi igenom, de dög inte. Sen gick vi igenom playstation 2 spelen, de dög inte. Till sist hittade vi ett X-box spel som dög, Ty 2! Men då skulle han börja på det laddade spelet som jag hade kommit längst på, för han; JAG KAN SJÄLV! Sen när han spelade drog han lite i min tröja och sa skämmigt, det är för svårt.
Vi åt massa gott och dracken hel del julmust.
Hela dagen var en mysig stämning över och jag har haft en bra luciadag, dock utan lucior.
Mysig dag, puss på det.
Glad lucia försten, såg du något luciatåg?
Mintmelonen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0